Monday, September 9, 2013

Pengalaman Aku.

Assalamualaikum..
 
 
Berbulan-bulan aku menyepi baru harini aku ada mood mau tulis entry..entah dari mana datang angin utk menulis pagi ni..mungkin utara selatan timur dan barat kujejaki~*semangat patriotik kau!hahaha
Sebenarnya aku menulis kali ni cuma mau sharing dekat hampa2 semua..Org kata benda baik haruslah dikongsi bersama agar bersama2 ke jannahNya..:)
 
 
Nak dibuka cerita..Ceritanya begini aku dulu mula2 pakai tudung kemain lagi shawl kecik2 tu main bungkus dkt kepala tp ok la permulaan aku berjinak2 mau tutup aurat..Kalau aku pakai bawal mesti suka pinkan dua2 bucu keatas sampai jd singkat kalau tak pin aku nampak mcm xcantik..Pakai tudung dalam yg kecik bulat hitam tu ja leher xkisah la nampak(bawalkan nipis) janji aku tutup rambut..*kononnyalaaa
Haa..mcm ni..
 
 
Then satu hari aku jenjalan dgn kawan2 dkt shopping mall entah knp tiba2 aku rasa sesuatu yg pelik..Maksud aku masa tu aku nampak ramai yg bertudung style mcm aku..ehem bukan pelik sbb aku xsuka drg tiru2 gaya aku hahaha..Aku terpandang seorang gadis sama mcm aku bertudung tapi bukan muka yg aku terpandang mulanya sbb ada yg lebih tertonjol smpai terjojol mata aku..hehehe..Bila balik rumah aku terfikir balik..Kalau aku dah sampai tahap malu tgok org pakai mcmtu msti org yg tgok aku rasa bnda yg sama..So sjak dari haritu aku decided untuk pakai tudung atau shawl yg menutup dada dan tudung dalam kecik aku tukar dgn inner neck yg panjang dan longgar sbb aku terfikir apa guna labuhkan tudung kalau leher masih boleh dilihat tembus dari tudungkan..Dan aku fikir lagi kalau pakaian aku masih sendat apa point aku labuhkan tudung?Tapi masih ada yg terbonjol?
 
 
Satu haritu aku duk rmh baca2 blog and guess what?Aku terbaca satu ayat dlm blog tu "sebaik2 pakaian adalah pakaian yg blh trus dibawa solat"..Maknanya aurat kita sepatutnya ditutup sama mcm kita mau solat..Lengan,kaki pokoknya sama persis mcm mau solat..So masa tu aku blum lg aplikasikan tp azam tu dah ada..Hebatnya cara Allah SWT nak bg cepat niat baik kita..hari aku pegi kelas kaki aku selalu blister sbb pakai kasut tutup jd aku pun pakaila stokin utk elakkan sakit..Hari2 aku pakai sampai terbiasa kalau xpakai rasa dia sama mcm aku xpakai tudung..malu wey!Lepastu aku decided la mau pakai hands sock pula sbb bila mau usai tudung atau tertarik ja lengan baju lengan mesti terdedah..Rasanya sgt xselesa sbb balik2 tarik lengan baju kepit guna jari..huhuhu
 
 
Intipatinya,aku cuma mau bgtahu perubahan yg kecil menyumbang kpd perubahan yg lebih besar.Buktinya cerita aku diatas mula2 mau labuhkan tudung lama2 hati sendiri akan sedar apa yg wajib dibuat dan percayalah bila kita mula melabuhkan tudung saja pun automatik boleh mngubah sikap kita..yg pemarah blh jd lebih sabar,klu kdg2 termengumpat lbih byk berdiam,xbesyukur jd lebih bersyukur..vice versa la pendek kata..hehehe..Kdg2 bnda mcm ni kita pandang remeh walhal Allah dah tetapkan syarat ni opkoz leer ada sbbnyee..Aku berkongsi bkn sbb mau bgthu betapa hebatnya aku..aku berkongsi agar kita sama2 buat sedikit demi sedikit perubahan sama2 dpt tmpt disisi Allah SWT.."Sampaikanlah ilmu walau sepotong ayat"..Ini kisah aku kisah kamu bagaimana?Kongsi bersama agar dpt dijadikan tauladan..:)
 
 
Thanks for reading..Assalamualaikum..:)
 
psstt..satu ja lg blum tutup..Bawah dagu..:(..insyaAllah sama2 kita berubah..

No comments:

Post a Comment